utorak, 21. novembar 2017.

Kruševac

21. nov.
Mestimično oblačno.
Mestimično oblačno.
1°C
Trenutni pritisak: 1020 mb
Vlažnost: 90%
Brzina vetra: 0 m/s S
 

Korisnici mobilnih telefona potpuno nezaštićeni od zloupotreba SMS poruka

Korisnici mobilnih telefona potpuno nezaštićeni od zloupotreba SMS poruka

Svako ko je bilo kada u bilo kojoj prodavnici, na primer, ostavio broj mobilnog telefona, zbog kontakata i dogovora o isporuci robe, u opasnosti je da „ničim izazvano“ počnu da mu stižu marketinške poruke. Taj neželjena usluga poznatija kao „spam“, naravno, može da odjavi, ali – ne besplatno!

To je samo jedna od mnogih prevara i zloupotreba preko SMS poruka, a ima korisnika mobilnih mreža koji tvrde da se nikada nisu svojevoljno prijavili ni za kakve usluge, niti da im je isporučen bilo kakav traženi, ili željeni servis, a da im je svakako račun uvećan za stavku „VAS SMS“ („VAS SMS“, odnosno „Value added service“) – što je naziv za poruke koje se naplaćuju od strane trećih lica, a ne operatera.

Brojevi sa kojih stižu te ponude obično su četvorocifreni, a operater uslugu VAS pruža samostalno, korišćenjem servisa mobilne telefonije SMS, koje mu omogućava mobilni operater, a pored naplate parkinga, raznih glasanja, doniranja, izveštaja o prevozu, bankovnom računu, postoje i brojne druge usluge koje se nude.

Problem je što je prijava na uslugu vrlo često skrivena ili automatska – samom posetom neke strane, a da se korisnik ni na koji način ne obaveštava da će sve poruke koje dobije od tog servisa ići na njegov račun, kao i da se tarifira sama odjava sa usluge, za koju se često lažno prikazuje da je besplatna.

To se dešava unazad par godina, kaže za Tanjug predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović, koji tvrdi da je NOPS, nažalost, potrošačima i prva i poslednja adresa.

„Prva adresa smo mi kao organizacija potrošača, kojima se oni obrate za visok račun koji dobiju od mobilnog operatera, ali i poslednja adresa, jer, niti mobilni operater, niti RATEL, kao regulaciono telo, ne rade ono što bi trebalo da rade“, ističe Papović.

Mobilni operateri, ukazuje, moraju korisnike da obaveste da postoje „sa tih i tih brojeva telefona takve i takve zloupotrebe“, a ako to ne radi mobilni operater, ističe Papović, RATEL bi bio i jeste dužan da te operatere obaveže, a ne samo da ih informiše da postoje prigovori potrošača.

Može da se razume, kaže Papović, ali ne i da se opravdava to što mobilni operateri zarađuju pare na takav način, a kako ističe, ne opravdava ni rad samog RATEL-a.

„Mobilnom operateru to odgovara, jer on uzme svoju proviziju i to je jedan začarani krug. Prema tome, čini mi se da mnogo ozbiljnije nadležno Ministarstvo mora da poradi na tome“, smatra Papović.

Mobilni operateri omogućuju trećim licima „VAS SMS“, a po pravilu, kaže Papović, ne zna se šta stoji u ugovoru između mobilnog operatera i agencije koja pruža te usluge, te da „zapravo takav ugovor i ne postoji“.

„Mi samo dobijemo informaciju od mobilnog operatera da ta agencija pruža taj neki servis. Ali, postoje tu velike zloupotrebe i svi ti prevaranti, domaći i strani, nemam drugi izraz, ciljaju tržišta kao naše, odnosno jako dobro znaju kako funkcioniše sistem zaštite, jer ako ne funkcioniše, eto ih, tu su i to se sve koristi dok ne preduzmete prave, adekvatne mere, da zaštitite sopstvene potrošače“, kaže Papović.

S druge strane, kaže predsednik NOPS, istini za volju, mnogi potrošači se igraju, mnogi ne znaju, mnogi su po prvi put korisnici novih pametnih telefona, pa „eto malo listaju i onda kažu – nisam radio ništa, a dobio sam poruku, nisam ni sa kim razgovarao, a dobio sam veliki račun“, a da recimo nisu isključili prenos mobilnih podataka, ažuriranje, ili su kliknuli na reklamu „vaš telefon je zaražen“ i tako dalje.

Korisnik je, takođe, dužan sam da se štiti, podvlači Papović. „Čak smo i mi kao organizacija dobijali takve vrste spamova, ali pošto znamo, eto, informisani smo, mi na to ne reagujemo, na vreme otkažemo i tako dalje.“

Sadržaj se isporučuje korisnicima uz njihovu saglasnost

Iz „Telenora“ kažu da prilikom realizovanja ugovora vrše proveru samih pružalaca usluga, ali i da sami pružaoci usluga dalje koriste mogućnost da stupaju u partnerske odnose sa trećim stranama, kako bi proširili svoju ponudu.

„Za sam sadržaj servisa odgovorni su isključivo provajderi usluga VAS servisa i sadržaj se isporučuje korisnicima uz njihovu prethodnu saglasnost. Pored toga što imamo naš registar, svaki ‘Telenor’ partner je registrovan od strane RATEL-a kao pružalac VAS usluga, bez čega ne može da stupi u ugovorne odnose sa’ Telenorom’“, rečeno je Tanjugu u toj kompaniji.

Takođe, kažu da su VAS servisa u obavezi da ne naplaćuju odjavu sa pretplatnih usluga i da se prilikom odjave, koja se obavlja putem SMS poruke, korisnicima naplaćuje samo korišćenje SMS usluge, po ceni koja je jedinstvena na nivou „Telenorove“ mreže i iznosi 3,6 dinara po poruci, o čemu korisnici moraju biti obavešteni od strane provajdera sadržaja.

„Korisnici moraju uvek imati u vidu da je neophodno da pažljivo pročitaju sadržaj teksta poruke na ekranu pre nego što kliknu ili potvrde bilo šta“, ukazuju u „Telenoru“.

 

Objašnjenje Regulatorne agencije za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL)

Odredbom člana 108. Zakona o elektronskim komunikacijama, objašnjavaju u RATEL-u za Tanjug, između ostalog, propisano je da je operator usluga sa dodatom vrednošću dužan da unapred objavi detaljan opis i cenu ukupne usluge, odnosno svih njenih sastavnih delova.

Takođe, pružaoci usluga sa dodatom vrednošću u obavezi su da svoje usluge pružaju u skladu sa Pravilnikom o opštim uslovima za obavljanje delatnosti elektronskih komunikacija po režimu opšteg ovlašćenja i Pravilnikom o obavezama operatora usluga sa dodatom vrednošću.

Agencija ima ovlašćenja da po prijavi ili slučajnom uzorku izvrši kontrolu rada operatora usluga sa dodatom vrednošću, ali Agencija nema ingerencije nad trećim licima koja ustvari nisu operatori elektronskih komunikacionih usluga, već samo na operatore usluga sa dodatom vrednošću i mobilne operatore.

Iz RATEL-a navode da bi korisnici trebalo da obrate pažnju na to da, ukoliko dobiju poruku kojom se nudi neka usluga, a nisu se za tu uslugu prijavili, potrebno je da detaljno pogledaju sadržaj poruke, jer bi u njoj trebalo da bude informacija o načinu na koji mogu da se odjave i takve poruke više ne primaju za tu konkretnu uslugu.

Takođe, ukoliko korisnik nastavi da dobija poruke, potrebno je da češće proverava stanje svog računa, a ne da čeka mesečni račun i, ukoliko ne može sam da se odjavi od usluge VAS, kontaktira mobilnog operatora, čiji je pretplatnik, kako bi saznao koji VAS operator mu neželjene poruke šalje, odnosno da traži odjavu sa navedenog servisa.

Tanjug, Foto: Pixabay

Povezano