Istraživanje javnog mnjenja o rizicima digitalnog nasilja nad decom u Srbiji, koje je UNICEF sproveo u saradnji sa agencijom Ipsos Strategic Marketing, imalo je za cilj da ukaže na značaj prevencije i saniranja opasnosti, rizika i zloupotreba na internetu u odnosu na dečiju populaciju uzrasta od 8 do 17 godina.
U Srbiji četiri od sedam miliona stanovnika koristi internet, pretežno društvene mreže. Iako je roditeljska svest o izlaganju opasnostima i komunikaciji u digitalnom svetu dosta visoka, još uvek nedostaje dovoljno znanja o konkretnim onlajn rizicima i opasnostima za decu.
Na to ukazuju i rezultati istraživanja javnog mnjenja o rizicima digitalnog nasilja nad decom u Srbiji koje je UNICEF sproveo u saradnji sa agencijom za istraživanje javnog mnjenja Ipsos Strategic Marketing.
Anketa je pokazala i da prostor za unapređenje prevencije i saniranja opasnosti, rizika i zloupotreba na internetu u odnosu na dečiju populaciju uzrasta od 8 do 17 godina predstavlja visok nivo iskazanog poverenja roditelja u sopstvenu decu.
U Srbiji četiri od sedam miliona stanovnika koristi internet, pretežno društvene mreže. Iako je roditeljska svest o izlaganju opasnostima i komunikaciji u digitalnom svetu u Srbiji dosta visoka, još uvek nedostaje dovoljno znanja o konkretnim onlajn rizicima i opasnostima za decu.
Većina roditelja dece uzrasta od 8 do 17 godina kaže da razgovara sa svojom decom o rizicima i opasnostima koje vrebaju na internetu. Ova komunikacija se intenzivira nakon 9. godine dečijeg uzrasta, a potom intenzitet blago opada nakon 15. godine, pokazala je anketa.
Koordinatorka projekata za zaštitu dece UNICEF-a u Srbiji Vesna Dejanović na konfereneciji za novinare, na kojoj su predstavljeni rezultati istraživanja, naglasila da digitalni svet ne funkcioniše nezavisno od vrednosti i ponašanja koje usvajamo u realnom svetu, zbog čega je najbolje da dete početna iskustva i saznanja stiče kroz porodicu.
Čak 73 odsto roditelja u Srbiji smatra da ima kompetencije i znanja da adekvatno reaguje na opasne i rizične situacije na internetu. Tek nešto više od 50 odsto roditelja smatra sebe dovoljno, ali ne i potpuno sposobnim da pruži pomoć i podršku detetu u takvim okolnostima, rezimirao je direktor istraživanja Ipsos Strategic Marketinga Dejan Radosavljević.
Podršku UNICEF-u u kampanji pružaju i poznate ličnosti – roditelji, među kojima su TV voditeljka Ivana Zarić, radio voditeljka Gorica Nešović, kao i Jelena Gajšek, televizijska voditeljka.
– Jako je bitno da se neguje odnos poverenja sa detetom, da budete sigurni da razume vašu zabrinutost i da će vam poveriti neke od svojih briga. Kada se dete ne boji neke sankcije ili grdnje, lakše će komunicirati sa vama i bićete u boljoj poziciji da utičete na sadržaje kojima pristupa, ali i da mu pomognete u slučaju da ga neko digitalno zlostavlja. Važno je da budemo aktivni u životima naše dece i informišemo se o svemu što je za nas možda novina, a njima svakodnevica i prirodno okruženje – poručila je Ivana Zarić, TV voditeljka.
Unapređenje prevencije digitalnog nasilja je moguće postići uspostavljanjem kvalitetne komunikacije sa detetom, praćenjem njegovih/njenih aktivnosti na internetu, informisanjem roditelja o aktuelnim onlajn trendovima i načinima zaštite od sadržaja koja mogu ugroziti dete, jedan je od zaključaka istraživanja.
Inicijativa UNICEF-a ima za cilj podizanje svesti o sigurnijem korišćenju digitalnih medija kod dece, mladih, roditelja i nastavnika, kao i prevenciju digitalnog nasilja.